anna

”Jag kände att vi jobbade med varandra”

Anna Jernqvist, Energi- och verksamhetscontroller, tekniska förvaltningen, Mora kommun, berättar vad hon tycker om studentinflytande på Umeå Universitet.

1. På vilket sätt och när var du kåraktiv?

– Jag var aktiv i Umeå naturvetar- och teknologkår mellan 2004 och 2011. (Allt från kårordförande till ledamot av arbetsmarknadsutskottet med mera.) Ledamot i universitetsstyrelsen 2008-2009.     Suppleant i tekniska högskolans styrelse 2007–2008 och i teknisk naturvetenskaplig fakultetsnämnds styrelse 2008–2009.

2. Vad kan studenters inflytande över studier och studiesituation betyda?

– Allt man kan arbeta för ”studenternas utbildning och studietid ska överträffa allas förväntningar”, ”för studenter, av studenter”.

 

3. Upplevde du att ett reellt studentinflytande var möjligt vid Umeå universitet?

– Definitivt! Främst fick jag erfarenhet av detta från mitt år som kårordförande. Även om vi tre kårer, universitetet och fakulteter inte alltid ville tillämpa samma tillvägagångssätt så kände jag att vi kårer och universitetet hade samma mål. Vi ville kanske ta lite olika vägar, men jag kände att vi jobbade med varandra och inte mot varandra vilket var väldigt utvecklande och stimulerande.

 

4. Vilka problem fanns när det gäller studenters inflytande?

– Jag vet inte om jag har förträngt eventuella problem, eller om jag uppfattade andra situationer (som ej handlade om inflytande) som mer komplicerade och svåra under mina två kårår och därför faktiskt inte kan komma på något exempel.

 

5. Om studenters inflytande är viktigt – hur skulle man kunna förbättra det?

– Jag tror att det är att ha en löpande och öppen dialog där alla parter får föra fram sina åsikter och idéer. Det är viktigt att man lyfter fram goda exempel både bland universitetets anställda och studenter för att visa att man kan göra skillnad.

 

6. Vad lärde du dig som aktiv student som du tagit med dig?

– Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och det har varit otroligt kul att se kollegor i kårstyrelserna utvecklas och växa med sina uppgifter. Sedan har det så klart funnits en hel del jobbiga och mindre roliga arbetsuppgifter, men att man även klarade dem har så klart gjort att man växt ännu mer.

 

– Eftersom jag arbetar i en kommunal verksamhet finns det likheter med hur NTK och universitetet arbetar och är uppbyggda och mina erfarenheter av beslutsprocesser, verksamhetsstyrning etc har definitivt varit till hjälp. Jag har även lärt mig att det är bra att köra med öppna kort och vara ärlig, det vinner man på i längden!

 

7. Berätta kort om någon viktig fråga där ditt inflytande som student har haft betydelse!

Under mitt år som kårordförande togs beslutet om att kårobligatoriet skulle avvecklas och mycket under det året handlade om att skapa en grund för NTK att stå på utan ett obligatorium. Detta betydde också att vi hade dialoger med universitetet och fakulteten kring hur studentinflytandet skulle bibehållas. Sedan har jag fått se hur kårerna tillsammans med universitetsledningen införde kodade tentor vilket är ett bra exempel på hur man kan arbeta tillsammans.

– Det är jätteviktigt att studenter vet både sina rättigheter och skyldigheter. Under mitt andra år så tog kårerna tillsammans med universitetet fram en regelsamling i fickformat. Denna valde vi att packa (själva!) och skicka ut till samtliga kårmedlemmar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *