Carina Aschan, Umeå kommun.

Klimatsmart campus lever dygnet runt

Smidiga supercykelvägar, laddningsbara lastcyklar och en spektakulär hållplats som hakar ihop med bussen. De närmaste åren händer mycket klimatsmart på campusområdet.

Varje dag pendlar 40 000 människor till universitetsområdet. Bara 3 000 sover över. En stor del av dygnet och året känns området tomt, mörkt och osäkert. Sedan 2013 finns stora planer att förvandla Universitetsstaden till en mer attraktiv stads- del.
Flera olika aktörer investerar årligen mer än en miljard i byggnader, bostäder, infrastruktur och hållbar energianvändning. ”Grädde på moset” var när Umeå i slutet av 2016 beviljades EU-medel för Ruggedised – ett så kallat Smart City-projekt, där Universitets- staden är i centrum.
Inom bara 10—15 år kommer campus vara en stadsdel som lever dygnet runt, med gott om kvällsöppna restauranger och bra service, säger Carina Aschan, strategisk utvecklare på Umeå kommun och projektledare för Ruggedised.
Många som vill leva hållbart kommer att lockas hit av nya sorters bostäder, som gör bilen alltmer onödig. I hyran kan till exempel ingå plats i ett kylskåp i trapphuset dit mat kan levereras, och att sorterade sopor hämtas direkt från husen.

 

Några viktiga pusselbitar i klimatsatsningen kommer vara närmast osynliga ovan jord, bland annat ett geotermiskt lager för värme och kyla, och ett sensorsystem som registrerar hur folk rör sig för att opti- malt fördela energi mellan olika byggnader. Det ska också skapas en webbplattform för öppna data, med siffror om energiförbrukning, luftkvalitet, koldioxidutsläpp, resedata och brotts- och olycksstatistik över hela staden.

Märkas kommer däremot nya transport- satsningar på campus. En vanlig arbetsdag 2019 kan du förkorta din restid till jobbet med flera minuter tack vare en ny, bred supercykelväg som då går rakt igenom om- rådet. Vid lediga stunder kan du passa på  att låna en eldriven lastcykel och göra bort veckohandlingen. Cyklarna, som laddas av solceller och särskilda batterier, ska till en början finnas på tre olika stationer – på campus, mitt i staden och på handelsområdet Avion.

–Troligtvis kommer ett cykelpoolhus att ligga bredvid nya Biologihuset, men tanken är att lastcykelnätet ska växa allteftersom, säger Carina Aschan, och tillägger att det också finns planer på en utställningslokal och en foodcourt på samma plats.

 

För elbilar finns två större kluster av laddningsstolpar – vid Samhällsvetarhuset och i närheten av Biologihuset. Om du istället väljer att åka buss kan du få uppleva en angenäm stund i en iögonfallande busshytt  vid Universum – den hållplats i staden där  flest passagerare stiger på. Betalar gör du redan i hytten. När elbussen stannar hakas hyttmodulen  fast,  och  av-  och  påstigning sker via alla dörrar samtidigt. Värmeförlusten blir liten, vilket gör att bussarna kan köra längre sträckor utan att  laddas.

–Tanken är också att höja statusen på att åka buss, och att du ska få uppleva något un- der tiden du väntar. Frågan är vad, och hur hytten kan designas för att den ska kännas trygg och lockande. Det finns säkert också behov av någon form av cykelförvaring i när- heten. En bra dialog med medarbetare och studenter är därför oerhört viktig, poängterar Carina Aschan.

Flera separata workshoppar ska hållas under hösten och vintern 2017–2018. Det planeras också för så kallade  Venture cafés, mötesplatser där offentliga aktörer, företagare och medborgare kan träffas och komma fram till nya lösningar och också initiera nya företag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *