”Om jag tror att du kan, så kan du” – ett samtal om lärande

Varför lär vi oss saker ibland – och ibland inte? Hur går egentligen det mänskliga lärandet till? Tre forskare möts här i ett samtal om lärande.

Tre forskare som ur olika aspekter studerat lärandet, dess förutsättningar och de processer som involveras samtalar bland annat om:

• Den mänskliga hjärnan: Byggd för att vi ska kunna lära. Idag kan vi till och med se hur lärandet går till med hjälp av hjärnavbildning.

• Förväntan: ”Om jag tror att du kan, så kan du”

• Inlärningsstrategier: Varför är de minst effektiva de vanligaste?

• Feedback: Rätt uppmuntran och stimulans får oss att uppnå bättre resultat.

• Att optimera lärandet: Är det verkligen optimalt?

• Den goda dialogen: Ge tid för dialog och reflektion!

Bert, Elisabeth och Tor samtalar om lärande
[soundcloud url=”http://api.soundcloud.com/tracks/93050564″ params=”color=00a0e6&auto_play=false&show_artwork=false” width=” 100%” height=”166″ iframe=”true” /]

Bert Jonsson, universitetslektor i psykologi, Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik och Tor Söderström, professor i pedagogik och föreståndare för Idrottshögskolan vid Umeå universitet. Samtalsledare Anette Olofsson, enheten för kommunikation och internationella relationer. Samtalet är cirka 14 minuter.

2 kommentarer till ”Om jag tror att du kan, så kan du” – ett samtal om lärande

  1. mia.svensson@franska.umu.se' Mia says:

    Hej!
    Var ska man skicka för att kunna lyssna på själva samtalet? (Aktum online, ett samtal om lärande).
    /Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *