Från katedral till digital lärare

Jag sitter lite som en reporter framför webkameran i mitt rum och tittar och pratar med skärmen där jag har mina studenter. Huvudet är pyntat med ett stort headset och progressiva glasögon är ett måste för att hålla koll på skärm och papper.

Det är dags för eftermiddagens webbaserade fallseminarium i neurologi.
Studenterna är placerade i grupprum på de olika studieorterna, Umeå, Sundsvall, Östersund och Sunderbyn. Flest studenter finns i Umeå och där är det också flest rum för att vi inte ska få för stora grupper.
Från början var det ovant att inte ha närhet och ögonkontakt med sina studenter, men den känslan har avtagit. När det har fungerat som bäst har det verkligen känts som vi alla suttit i samma rum. Jo då, det har varit en del malörer också …

Studenterna är redan vana att interagera via internet. För att inte tala om mina barn. Mer än en gång har jag stuckit in huvudet för att hälsa på kompisarna i deras rum och funnit dem sittande själva framför datorn. Nu är jag van vid att de kopplar upp sig med kompisar och det är härligt att höra hur de spelar, pratar och skrattar tillsammans. De använder inte webcamera för de träffas ju ändå i spelen i mycket häftigare skepnader än i verkligheten.

Fallseminarium i neurologi är ett sätt att träna handläggning av hypotetiska fall tillsammans med de verkliga som de möter ute på sjukhuset. Mitt mål är att undervisningen ska leda till goda resultat. 
Ett önskat resultat är att studenterna när de börjar arbeta som läkare kan bedöma patienter med neurologiska symtom, inleda utredning och behandling och/eller sända patienten vidare. På lite längre sikt kan det minska morbiditet (sjuklighet) och mortalitet (dödlighet) i denna patientgrupp.
Om jag dessutom lyckas öka studenternas intresse för ämnet och inspirera några individer till forskning och undervisning så gör jag en insats som gagnar betydligt fler människor under betydligt längre tid än de patienter som jag själv möter i min yrkesroll.
För att uppnå målet behöver vi uppmuntra studenternas självständiga lärande, att de intresserar sig för att öka sin kunskap och samarbetar med andra för att uppnå ett bättre resultat.
Katedralt eller digitalt spelar kanske mindre roll.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *