Stressigt på jobbet? Då är återhämtning ett måste!

Skjut inte upp dina behov till semestern. Regelbunden återhämtning är bästa medicinen mot stressymptom. Katarina Steinholtz, på stressrehabiliteringen vid NUS ger råd om hur man kan bryta onda cirklar.

Fenomenet stress är en naturlig och till och med livsviktig del av att vara människa. Det är stressen som får oss att snabbt mobilisera kraft för att överleva – eller så som vi lever idag – för att prestera och vara duktiga.

 

Men att hela tiden leva med nedräkning till helgen eller kanske till och med sommarsemestern är inte alltid ett tillräckligt sätt att hantera en fullmatad vardag. Stressen är i sig inte skadlig, däremot är det bristen på regelbunden återhämtning som kan ge negativa hälsoeffekter. Den som ignorerar kroppens behov av vila tappar förmågan till återhämtning och kan i värsta fall hamna i ett orkeslöst tillstånd av utmattning.

 

– De som söker sig till oss har ofta starka symptom som begränsar deras vardag. Kroppen har sagt ifrån på olika sätt, men orkeslösheten är det största problemet. Utmattningssyndrom uppstår inte på en vecka. Det handlar om personer som haft en belastning utöver det vanliga i mer än sex månader, kanske flera år, säger Katarina Steinholtz.

 

Hon är psykoterapeut och avdelningschef vid Stressrehabiliteringen på Norrlands universitetssjukhus, en verksamhet som startades 2002 som ett forskningsprojekt inom Umeå universitet, men som idag bedrivs som helt landstingsfinansierad specialistvård. Enheten samarbetar delvis fortfarande med universitetet både med forskning och undervisning.

 

Behandlingen utgörs till största delen av gruppsamtal och arbetsrehabilitering men kompletteras i de fall det behövs med fysisk aktivitet på recept, medicinering och sjukskrivning. Metoden som används på för behandling av utmattningssyndrom fungerar. I en rapport från 2013 kunde enheten svart på vitt visa upp att det är lönsamt att må bra, men vägen tillbaka till en fungerande vardag tar tid. Från den första akuta bedömningen till det sista uppföljningssamtalet är den sammanlagda behandlingstiden två år.

 

Enligt Katarina Steinholtz är nyckeln till en hälsosam stresshantering att lyssna av kroppens signaler, och bryta onda cirklar här och nu. Det gäller både för hennes patienter på stressrehabiliteringen, men också som en akut självhjälp för den som upplever en ihållande brist på återhämtning i tillvaron.

 

– Kroppen skickar ut signaler hela tiden. Vanliga saker man kan märka är att man börjar gå fort utan att ha bråttom, man orkar inte lyssna färdigt på någon som pratar, man orkar inte stå och vänta i köer, man äter snabbare än vanligt eller funderar över vad man ska laga för mat på lördag trots att det bara är tisdag. Man kan sammanfatta det som att man aldrig är i nuet.

 

På sikt följs bristen på återhämtning av fysiska symptom som hjärtklappning, högre andning, spända axlar, smärta, huvudvärk, yrsel, insomningssvårigheter och så småningom en trötthet som inte går över med nattsömn.

 

En förebyggande lösning för att minska stress här och nu kan vara en kaffepaus, ett toalettbesök, eller till och med att bara andas.

– Ju mer du stressar, desto oftare behöver du återhämta dig, förklarar Katarina Steinholtz.

 

På lite längre sikt kan man planera in sin återhämtning under den kommande veckan, eller åtminstone för nästa dag.

 

– Tänk kortsiktigt och fråga dig själv hur din situation kan bli bättre redan imorgon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *